hye dudes and babes . i'm aina and this is my diary , i can write whatever i want okie ? dun forget to leave your comment or shout here ! thankx for visiting my online world , enjoy reading okie ? ^_^

Wednesday, August 17, 2011

nuzul quran :)

assalamualaikum .

bapa nak bagi ceramah kat anak pasal nuzul quran . dia kata macam ni ;


bapa : bulan ramadhan ialah bulan diturunkan al-quran dari ..

anak : (
dengan bangganya) LANGIT !

bapa : salah . dari almari .



yes !

aku yakin sangat2 korang pun buat macam tu jugak kan (termasuk aku , hahahaha :P)

time bulan laen , semua bajet busy . lepas solat terus buat itu buat ini .

bila masuk ramadhan , baru reti nak baca quran .

habis ramadhan ? habislah segala-galanya . hahaha .


"Bulan Ramadhan , yang diturunkan di dalamnya al-Quran , petunjuk bagi sekalian manusia , dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah ."

Al-Baqarah : 185


yes . al-Quran . petunjuk bagi manusia .

yes , petunjuk . peta .

hidup kita macam kita dalam perjalanan yang kita tak tahu mana destinasinya .

nak tahu destinasinya ? kenalah ada peta . petunjuk .

betul punya petunjuk , betullah destinasi yang kita nak tuju . iaitu syurga .

al-Quran , buku manual manusia . macam manual lampu .

nak pasang lampu , kena tengok manual . nanti salah pasang , meletup . hehehe .

begitu juga al-Quran untuk manusia .

tapi sekarang berapa ramai umat Islam yang mempraktikkan ajaran al-Quran ?

negara kita sendiri pun tak guna undang-undang atau hukum al-Quran .

nama je negara Islam . ehh silap . negara umat Islam .

oleh itu , bermula dari sekarang , cuba kita hayati dan amalkan ajaran al-Quran .

bukan sekadar baca . tapi fahami isi kandungannya .

sebab tu agak penting juga kita belajar bahasa Arab . boleh faham al-Quran . sikit pun takpe .

aku tulis ni pun , sebagai peringatan untuk diri aku juga .

normal kalau rasa susah . tapi yang penting , cuba .


Al-Quran ,
diturunkan di Arab ,
dikhatkan di Turki ,
dilaksanakan di Iran ,
dan ..
dipertandingkan di Malaysia :D



fuiyoo ! digital :D






selamat menyambut nuzul quran ---> penurunan al-Quran .


No comments:


.Hasil Kerja Tangan Aina Syakira.